Edition Allegro Musik
För angenäma musikupplevelser
Logotype EAM HB
Till innehåll

Februari 2017

Nyheter > Arkiv 2017
Upplaga nummer 500 i radioserien Plats På Scen!
Sedan januari 2003 producerar Edition Allegro Musik radioserien Plats På Scen!  om och med operett, musikal och filmmusik. Radioserien är den enda i  sitt slag i svensk radio. I programmen blandas musik från två  århundraden med utflykter i både nutida och historiska musikmiljöer. En  och annan fängslande gäst får lyssnarna också möta. Programvärd och  producent sedan programseriens start är Bo Magnusson. Fredagen  den 3 februari 2017 sänds den 500:e upplagan i programserien. I  jubileumsprogrammet tittar Bo Magnusson tillbaka på program och  händelser under de fjorton år som serien hittills sänts. Mera information om Plats På Scen! (PDF) här >>. Bilder från jubileumsprogrammet finns i galleriet till höger. Klicka gärna på fyrkanten med hakar i bildgalleriets nederkant för att se bilderna i större format.

Detaljerat musikinnehåll i upplaga nummer 500 finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och  på Internet www.radioviking.se fredagen  den 3 februari 2017 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 5 februari kl  13:00 - 14:00. Programmet finns också i programarkivet på adressen www.radioviking.se under en vecka från och med lördagen den 4 februari. Välj Program och sedan Repriser i menyn. Programmet kan därefter avlyssnas genom att använda ljudspelaren här till höger.
(2017-02-01 rev 2017-02-06)
Bo Magnusson, programledare och producent i radioserien Plats På Scen! som den 3 februari 2017 sänds för 500:e gången.
Om och med den nyligen bortgångne Svend Asmussen i Plats På Scen!
Den 7 februari 2017 gick en av 1900-talets stora violinvirtuoser bort - den folkkäre Svend Asmussen. I Plats På Scen! den 10 februari 2017 berättar programvärden Bo Magnusson om Asmussen och lyssnarna får bland annat höra honom spela den melodi som alltid inledde hans framträdanden - Abel Baers June Night. En unik inspelning tillsammans med Mats Olsson och hans orkester hörs också i programmet. Intryck från Kungliga Operans uppsättning av Franz Lehárs Glada Änkan och mycket mera får lyssnarna dessutom ta del av i programmet. Detaljerade uppgifter om musiken i programmet finns här >>.

Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och  på Internet www.radioviking.se fredagen  den 10 februari 2017 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 12 februari  kl 13:00 - 14:00. Programmet finns också i programarkivet på adressen www.radioviking.se under en vecka från och med lördagen den 11 februari. Mera information om radioserien Plats På Scen! (PDF) här >>.
(2017-02-09 rev 2017-02-10)
Svend Asmussen (1916-2017).
Obefintlig respekt för Franz Lehárs Glada änkan på Kungliga Operan
På Kungliga Operan i Stockholm hade lördagen den 21 januari 2017 något som i marknadsföringen kallas för Glada änkan  nypremiär efter så där 80 års törnrosasömn på det som anses vara  Sveriges förnämsta musikteater. Premiären inföll också nästan på dagen  110 år efter den svenska urpremiären på Oscarsteatern. Det  fanns alltså god anledning att vara glatt optimistisk och hoppfull  inför nypremiären. Kanske skulle man ta sig an verket på ett värdigt  sätt och låta de tidlösa mänskliga relationer som utgör kärnan i  handlingen få blomma ut för fullt beledsagade av Franz Lehárs in i  minsta detalj finslipade musik, där ett enda litet triangelslag kan  vara tillräckligt för att skapa stor dramatisk spänning.

Vid  ett besök på Kungliga Operan grusades emellertid nästan alla ljusa  förhoppningar. Dock inte alla. En ljusglimt fanns. I orkesterdiket  Kungliga Hovkapellet under ledning av Fredrik Burstedt  framförande Lehárs musik med en lyster av sällan hört slag. Stor eloge!  Bara en liten undran: Varför måste man lägga till musik från andra  operetter - Giuditta och Schön ist die Welt? Räcker inte Lehárs musik i Glada änkan till?

Mellan  den skimrande musiken från orkesterdiket och det som försiggår på  scenen ligger en avgrund. Handlingen i operetten är massakrerad till  oigenkännlighet. Den relationsproblematik och de växlande och djupt  mänskliga sinnesstämningar som operetten skall spegla är ersatt av ett  obildat och grovt pajaseri inklusive ketchup-sprutande på scenen.  Bristen på stil och konstnärlig respekt för Franz Lehárs mest  framgångsrika musikteaterverk är monumental. Grovt är också språket.  Särskilt illa med tanke på de barn som tvingas uppleva det. Använt i  skolmiljö skulle språket säkert resultera i en eller annan anmälan.

Operett  är en krävande musikteaterform, kanske den allra mest krävande, något  som alltid framhölls av en av våra allra främsta artister genom tiderna,  den nyligen bortgångne Hovsångaren Nicolai Gedda. Stora  färdigheter krävs i såväl sång som tal och dans. Och därtill stor  personlig utstrålning. Av detta, med undantag för delar av det sångliga,  saknas det mesta i produktionen på Operan. Till exempel är  replikföringen i talscenerna lätt patetisk. Bristerna skall nu inte i  första hand skyllas på de medverkande utan på att det saknas bildnings-  och utbildningskapacitet hos svenska institutioner som resulterar i  scenkonstnärer som klarar musikteaterformen operett.

Det  som kunde ha fört upp Kungliga Operan till den höga nivå där många av  de centraleuropeiska musikteatrarna numera befinner sig när det gäller  musikteaterformen operett har förspillts. Allvarligast av allt är kanske  Operans bedrägliga marknadsföring av produktionen som Glada änkan.  Marknadsföringen är oförskämd mot publiken, respektlös mot  upphovspersonerna och skadar anseendet för musikteaterformen operett.  Frågan är varför Kungliga Operan gör så här? Och dessutom just när den  mest spelade operetten på svenska scener firar 110-årsjubileum. Kommer  Kungliga Operan att framöver göra samma sak med de mest framgångsrika  operorna?
(2017-02-11)
Glada änkan, Kungliga Operan i Stockholm 2017. Bild: Markus Gårder.
Hovsångaren Nicolai Gedda ur tiden
Efter en karriär med osedvanlig längd och bredd på musikteatrarnas och konsertestradernas tiljor gick Hovsångaren Nicolai Gedda  bort den 8 januari 2017 vid 91 års ålder. På musikteatrar och i  konserthus dominerade opera respektive romanser hans gärning. Så också  när det gällde inspelningar av fonogram.

Det  Nicolai Gedda uppskattade allra mest var emellertid musikteaterformen  operett. Samtidigt hade han stor respekt för formens mångsidiga  artistiska krav och medverkade därför blott i ett fåtal operetter på  scenen. En av dessa var Franz Lehárs Das Land des Lächelns - Leendets land - där han på ett oöverträffat sätt gestaltade Prinz Sou-Chong  bland annat i en bejublad produktion på Volksoper i Wien. I motsats  till det begränsade antalet scenframträdanden i operetter medverkade  Gedda från år 1952 och flera decennier framåt vid ett stort antal  fonogramupptagningar av operetter och operettmusik. Gedda var, och är,  genom sina fonogram en av världens genom tiderna främsta ambassadörer  för musikteaterformen operett.

På bilden till höger ses Nicolai Gedda tillsammans med gode vännen, kompositören och dirigenten Professor Robert Stolz vid fonograminspelning. Klicka gärna på bilderna till höger för större format.

Fredagen den 17 juli 2015 sändes i radioserien Plats På Scen!  ett program om och med Nicolai Gedda som en hyllning på hans 90-årsdag.  Med anledning av Geddas bortgång, och med inledning och avslutning av  programvärden Bo Magnusson, återutsänds programmet från 2015 fredagen den 17 februari kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 19 februari kl 13:00 - 14:00. Kanal: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se. Programmet finns också i programarkivet på adressen www.radioviking.se under en vecka från och med lördagen den 18 februari. Detaljerade uppgifter om musiken i programmet finns här >>.
(2017-02-13 rev 2017-02-17)


Efter  förra årets konsertsuccéer - ny stor blåsmusikfest med Karlbergs Musikkår i Riddarhuset när Militärhögskolan Karlberg fyller 225 år
Under  2016 fylldes Riddarhuset i Stockholm med festliga jubileumsklanger när  Karlbergs Musikkår vid Militärhögskolan Karlberg firade 90-årsjubileum  med två bejublade och utsålda konserter.
Ännu  mera jubileumsklanger blir det i Riddarhuset i maj 2017 när Karlbergs  Musikkår hyllar sin egen hemvist, den under året 225-årsjubilerande  Militärhögskolan Karlberg, med en Lättsam Festkonsert.

I programmet musik från Wolfgang Amadeus Mozarts  tid - då skolan på Karlberg inrättades - till nutid. Flotta marscher,  musik av nationalromantikens mästare, evigt gröna melodier från  beredskapstiden, klenoder från den svenska visskatten och guldkorn från  filmens, musikalens och operettens värld.

Konserten äger rum i Riddarhussalen på Riddarhuset i Stockholm den 11 maj kl 19:00. Sångsolister är Eva Magnusson, sopran och Erik Ström, baryton. Konserten leds av musikkårens förstedirigent Peter Göthe. Konferencier är musikkårschefen Bo Magnusson. Konserten inleds med att f.d. översten och riddarhussekreteraren Henrik von Vegesack berättar om Riddarhusets spännande historia. Konserten har två avdelningar med mellanliggande paus. Barservering innan konserten och i pausen. Biljettpris 150 kr. Barn upp till 10 år fritt inträde.

Karlbergs  Musikkår är en av de äldsta kontinuerligt aktiva frivilligmusikkårerna  anknutna till Försvarsmakten och den enda i Stockholms stad. Den  bildades den 29 september 1926 och under de 90 år som gått sedan dess  har musicerandet varit omfattande både inom Försvarsmakten och i  statsceremoniella och civila sammanhang. 1958 genomförde musikkåren sin  första högvakt. Sedan dess har det blivit ett tusental. 1985 flyttade  kåren till lokaler på Karlbergs Slott och antogs samtidigt som  Militärhögskolans Musikkår. Organisatoriskt tillhör den  Försvarsutbildarna.
(2017-02-26)

"Italia" av Sam Rydberg. Karlbergs Musikkår, Militärhögskolan Karlberg.
 
 
Edition Allegro Musik HB | Regattakajen 10 | 120 71 Stockholm
070-543 76 14 | +46(0)70 543 76 14
Org.nr: 916622-3413
Publicerad den 28 juli 1999 | Nypublicering den 28 mars 2013
Senast ändrad den 14 mars 2024
© Copyright Edition Allegro Musik HB 1999-2024
Tillbaka till innehåll