Edition Allegro Musik
För angenäma musikupplevelser
Logotype EAM HB
Till innehåll

Januari 2024

Nyheter > Arkiv 2024
Stockholms Strauss-Orkester med Nyårskonsert i Berwaldhallen
Stockholms Strauss-Orkester bildades 1992. Dess förebild i såväl instrumentering som klädsel är det Capelle Strauss med hemvist i Wien som mellan 1827 och 1901 leddes av medlemmar i familjen Strauss.

Stockholms Strauss-Orkesters årliga musikaliska höjdpunkt är nyårskonserterna i Berwaldhallen i Stockholm. Med denna gång två konserter på nyårsaftonen 2023 bjöd orkestern på en festlig övergång från 2023 till 2024. Konserten innehöll både mindre och mera kända kompositioner av Johann Strauss d.ä., Johann Strauss d.y., Josef och Eduard Strauss. Därtill musik av Edward Elgar och Dimitrij Sjostakovitj.

Den synnerligen välljudande orkestern leddes på ett mycket engagerat och säkert sätt av dirigenten Andrej Nikolaev. Konsertmästare var Marc Power och för introduktion av orkester och framförd musik svarade Marianne Eklöf, ordförande i Stockholms Strauss-Orkester. Välkommen att klicka på valfri bild här ovan för att se den i större format och sedan klicka vidare till övriga bilder.
(2024-01-01)
Eva Magnusson, Roger Janson och Esbjörn Ferm med succén Låt hjärtat va´ me´! på Rioträffen, Östermalm
Efter premiärsuccén i augusti 2023 och därpå följande mycket uppskattade föreställningar med programmet Låt hjärtat vá mé fortsätter nu två av landets verkliga operett- och musikalveteraner med fler föreställningar! Det är de mångsidiga Eva Magnusson och Roger Janson, med omfattande sång-, skådespelar- och dansförflutet i bland annat Stockholms Operettensemble som bjuder på scen-, cabaret- och filmmusikpärlor från anno dazumal. Närmast är det publiken på gemytliga Rioträffen, Sandhamnsgatan 4, Stockholm som får chansen att uppleva smäktande toner, charmerande texter och tjusiga dräkter. För ädelt ackompanjemang svarar ackordeonvirtuosen Esbjörn Ferm. Föreställningen äger rum fredagen den 9 februari 2024 kl 13:30. Fritt inträde. Hemtrevligt café med drycker och bakverk till självkostnadspris.

Rekommenderade färdmedel för att komma till Rioträffen är tunnelbana, röd linje med slutstation Ropsten, station Gärdet, norra utgången eller buss linje 1, hållplats Gärdet. Promenad cirka 300 meter från station/hållplats till Sandhamnsgatan 4. Välkommen att klicka på bilden för att se den i större format!

Hjärtligt välkommen till en värmande upplevelse i vinterkylan!
(2024-01-04)
Om nyårskonserter i Wien och Stockholm och om Kai Gullmar i 2024 års första upplaga i radioserien Plats På Scen!
I Berwaldhallen, Stockholm och Musikverein, Wien genomfördes som traditionen bjuder festliga nyårskonserter när vi gick från 2023 till 2024. I Berwaldhallen musicerade Stockholms Strauss-Orkester på nyårsaftonen i sina praktfulla musikerkostymer med vita byxor och röda frackkavajer. (Se bilder längre ner på den här sidan.) Eminent dirigent var Andrej Nikolaev. Det mesta av den framförda musiken var komponerad av Johann Strauss d.ä. och sönerna Johann, Josef och Eduard Strauss. Nyårsdagens konsert med Wiener Philharmoniker i Musikverein leddes med bravur av Chrstian Thielemann. Även i denna konsert dominerade Strauss-musiken. Båda konserterna innehöll operettmusik av Johann Strauss d.y. I Wien ouvertyren till Waldmeister. Och den får Plats På Scen!-lyssnarna höra i en lovordad nyinspelning från 2020 med Dario Salvi som dirigent.

Under 2023 utkom en biografi om schlagermakerskan Kai Gullmar. Och med utgångspunkt i biografin, författad av Ingela Hofsten, får lyssnarna höra om den studio för privata inspelningar som Kai Gullmar och Dagmar Sandström på 1930-talet drev i en lokal vid korsningen Norra Smedjegatan-Hamngatan i Stockholm. Din egen röst kallade Gullmar och Sandström det hela. Till kända personer som gjorde inspelningar där hörde en fjortonårig Alice Babs. 1938 hände det. Och det var då innan hennes första kommersiella inspelning Joddlarflickan låg på skivdiskarna 1939.

Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se till och med den 20 januari 2024. Det kan också från och med den 13 januari avlyssnas genom att använda en ljudspelare här intill. Ljudspelaren finns då också på sidan med det detaljerade musikinnehållet här >>. Välkommen att klicka på bilden för större format.
(2024-01-11)
Om Ulla Sallert på Volksoper i Wien i radioserien Plats På Scen!
I 2024 års andra upplaga av radioserien Plats På Scen! berättar programvärden Bo Magnusson om Ulla Sallerts för många okända engagemang i Leonard Bernsteins Wonderful Town i mitten av 1950-talet på Volksoper i Wien (se bild till höger), operettens högborg vid den tiden. Lyssnarna får också höra henne i en inspelning 1959 från My Fair Lady på Oscarsteatern i Stockholm.

Vidare i programmet om en färgsprakande Trettonhelgskonsert i Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av den unge och strålande lettiske dirigenten Aivis Greters. (Se bild till höger.) Flera exempel på konsertens musik blir det också.

Så närmar sig tidpunkten för den första uppsättningen i Sverige av operetten Die lustigen Nibelungen med musik av Oscar Straus. Operetten hade urpremiär 1904 på Carltheater i Wien. Det är Lunds Operettsällskap som med sedvanligt stort engagemang sätter upp operetten och då med den svenska titeln De glada Nibelungarna. I programmet den 19 januari bjuds lyssnarna på ett inslag från operetten hämtat från en inspelning dirigerad av förre hovkapellmästaren Siegfried Köhler vid Operan i Stockholm. Något om en högst inspirerande tävling för unga instrumentalister i konserthusets Grünewaldsal blir det också i programmet liksom en utblick mot kontinenten och en spännande uppsättning i Flensburg av Carl Millöckers operett Der arme Jonathan.

Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se till och med den 27 januari 2024. Det kan också från och med den 20 januari avlyssnas genom att använda en ljudspelare här intill. Ljudspelaren finns då också på sidan med det detaljerade musikinnehållet här >>. Välkommen att klicka på bilderna till höger för större format.
(2024-01-18)
Om operettpremiärer i Mellaneuropa i radioserien Plats På Scen!
Glädjande nog ökar antalet nyuppsättningar av operetter runt om i Europa. Några av dessa berättar programvärden Bo Magnusson om i radioserien Plats På Scen! den 26 januari 2024. Lyssnarna får också höra musik från operetterna som är Carl Zellers Der Vogelhändler, Eduard Künnekes Der Tenor der Herzogin och Leonard Bernsteins Candide. Teatrarna där operetterna har premiär är i tur och ordning Gärtnerplatztheater München, Oper Chemnitz och Volksoper i Wien.

I programmet också om Eurovision Song Contest 1960 och bidragen från Italien - Romantica - Sverige, Luxemburg och Österrike. Det senare bidraget - Du hast mich so fasziniert - komponerat och dirigerat av Robert Stolz. Dessutom i programmet bland annat inspelningar med schlager- och filmmusikdrottningen Kai Gullmar och Irving Berlins första stora framgång Alexander's Ragtime Band med Bing Crosby och Connie Boswell ackompanjerade av Victor Youngs orkester.

Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se till och med den 3 februari 2024. Det kan också från och med den 27 januari avlyssnas genom att använda en ljudspelare här intill. Ljudspelaren finns då också på sidan med det detaljerade musikinnehållet här >>. Välkommen att klicka på bilden till höger för större format.
(2024-01-27)
Lunds Operettsällskap med raritet av Oscar Straus
Efter succéuppsättningar 2022 och 2023 av de engelska operetterna Piraterna från Penzance och Iolanthe har nu det synnerligen ambitiösa Lunds Operettsällskap låtit turen komma till wieneroperett och att 2024 iscensätta rariteten De glada Nibelungarna. Originaltiteln är Die Lustigen Nibelungen. Operetten hade urpremiär på Carltheater i Wien den 12 november 1904. Musiken är av Oscar Straus (1870-1954) och texten av Rideamus - pseudonym för Fritz Oliven. För den svenska texten i Lunds Operettsällskaps uppsättning svarar sällskapets egen Johan Gren.

Die lustigen Nibelungen var den första större succén för Oscar Straus som kompositör. Musikaliskt begåvad hade han redan i tioårsåldern börjat komponera små stycken med ett tonspråk som skulle komma att bestå årtionden framöver. 1886 upplevde Straus en gästföreställning av Gilbert och Sullivans operett The Mikado på Carltheater i Wien. Den fick livsavgörande betydelse för hans kommande musikaliska stil. Det skulle dock dröja innan den slog igenom i framgångsrikt komponerande. Detta då utbildningen vid musikhögskolorna, då som nu, var inriktad på det som ansågs vara den lite förnämligare klassiska musiken. Oscar Straus hade som lärare en utpräglad representant för detta synsätt, professor Max Bruch vid musikhögskolan i Berlin och relationen mellan dem var högst ansträngd. Under studietiden kom Straus i kontakt med en viss baron Ernst von Wolzogen, en av skaparna av den tyska kabarén Überbrettl, och textförfattaren Fritz Oliven. Straus fick anställning som pianist och kompositör vid kabarén. Det var detta samarbete mellan Straus och Oliven som ledde fram till Die lustigen Nibelungen. Med Jacques Offenbachs antikparodier som förebild skapade de båda en parodi i operettens form utifrån dåtidens tyska föreställningar om hjältemod.
Die lustigen Nibelungen blev en inte oäven framgång på Carltheater i Wien och ännu större i Berlin. De nationalsocialistiska strömningarna i Europa då och senare gjorde att operetten på grund av sitt innehåll försvann från teatrarnas spelplaner. På senare tid har den emellertid återkommit. Det får anses vara en sensationell händelse att den nu tack vare Lunds Operettsällskap kommer på en scen i Sverige. I Lund spelas operetten 23 och 24 februari samt 1, 2 och 3 mars 2024.
(2023-10-23 Rev 2024-01-29)
    
    
    
Edition Allegro Musik HB | Regattakajen 10 | 120 71 Stockholm
070-543 76 14 | +46(0)70 543 76 14
Org.nr: 916622-3413
Publicerad den 28 juli 1999 | Nypublicering den 28 mars 2013
Senast ändrad den 19 april 2024
© Copyright Edition Allegro Musik HB 1999-2024
Tillbaka till innehåll