Edition Allegro Musik
För angenäma musikupplevelser
Go to content

April 2020

Nyheter > Arkiv 2020
I radioserien Plats På Scen! den 3 april 2020 om Oscar Straus med anledning av hans 150:e födelseår
Oscar Straus föddes den 6 mars 1870 i Wien och räknades vid sidan av Franz Lehár, Leo Fall, Edmund Eysler, Emmerich Kálmán och Robert Stolz till de mest betydelsefulla representanterna för den så kallade wieneroperettens silverepok. Efter utbildning hos bland andra kompositören och professorn Max Bruch vid Königlichen Akademie der Künste in Berlin erhöll Straus flera engagemang som kapellmästare vid teatrar runt om i Europa.
I början av 1900-talet skapade Straus tillsammans med Dr. Fritz Oliven - den berömda berlinercabareten Überbrettl. Tillsammans med Fritz Oliven skapade Oscar Straus också sin första helaftonsoperett. Den fick titeln Die lustigen Nibelungen och den hade premiär 1904 på Carl-Theater i Wien. Operetten var en parodi på Richard Wagners Nibelungens Ring. Någon större framgång blev inte detta förstlingsverk. Det spelades endast 25 gånger. Inte heller nästa operett med titeln Hugdietrichs Brautfahrt år 1906 blev någon framgång. Men så, och inspirerad av Franz Lehárs framgång med Glada änkan, kom genombrottet år 1907 med En valsdröm. 1000 föreställningar blev det så småningom på Carl-Theater och en framgång jämbördig med Lehárs Glada änkan.

Efter framgången med En valsdröm kunde Oscar Straus i sin verkförteckning notera ett fyrtiotal operetter, sångspel och baletter. Beträffande baletter är Straus på sätt och vis unik. Som en förhållandevis ung kompositör av operetter fick han 1912 uppdraget att för den dåvarande kejserliga och kungliga Hovoperan i Wien komponera musiken till en balett. Baletten, med titeln Die Prinzessin von Tragant, blev en stor succé och spelades regelbundet på Hovoperan, senare Staatsoper, i Wien under flera decennier. Och i Plats På Scen! den 3 april 2020 bjuder programvärden Bo Magnusson på musik från just rariteten Die Prinzessin von Tragant.

Storhetstiden för Oscar Straus som operettkompositör inföll mellan 1907 och början av 1930-talet. Efter några inledande operettframgångar i början av 1930-talet, till exempel med Eine Frau, die weiss was sie will och Tre valser, gick 1930-talet i filmmusikens tecken.

1933 bosatte sig Straus i Bad Ischl i Österrike för att undkomma de tyska nationalsocialisterna. Emellertid fick Straus som så många andra vid 1938 vid Tysklands annektering av Österrike ta farväl av Europa och via Schweiz, Frankrike, Spanien och Portugal fly för en tillvaro i USA där han som en av få europeiska kompositörer vid den här tiden fick ett kontrakt med filmbolaget MGM i Hollywood. Någon filmmusik blev det emellertid inte men däremot långa och framgångsrika konsertturnéer i USA med ett program som hade titeln Von Strauss zu Straus.

Oscar Straus återvände 1948 till Europa. Ytterligare ett par operettkompositioner skulle det bli. Först Die Musik kommt på Stadttheater i Zürich 1948 och så Bozena på Gärtnerplatstheater i München 1952. Det som emellertid kom att bli bestående musik från den här tiden så att säga i folkdjupet är titelmusiken i filmen Der Reigen/La Ronde de l'amour/Kärlekskarusellen år 1950.

Efter hemkomsten från USA sökte sig Oscar Straus tillbaka till Bad Ischl där han tillbringade sina sista år. Oscar Straus gick bort 1954.

Bilderna här ovanför visar i tidsordning notblad från ett antal operetter av Oscar Straus. Klicka på valfri bild för att se den i stort format och bläddra sedan vidare bland bilderna. Allt programinnehåll och fler bilder finns här >>.

Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 3 april 2020 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 5 april kl 13:00 - 14:00. Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med söndagen den 5 mars.
(2020-04-02 rev 2020-04-03)
<
 
>
I radioserien Plats På Scen! den 10 april 2020 om den schweiziska världssopranen Regula Mühlemann och ett par aktuella operetter i Schweiz
I Påskupplagan 2020 i radioserien Plats På Scen! berättar programvärden Bo Magnusson om ett par av säsongens uppsättningar i det livaktiga schweiziska operettlandskapet med särskild tonvikt vid en produktion på Stadttheater Sursee av Paul Linckes genombrottsoperett Frau Luna från 1899.

Sursee ligger några mil norr om Luzern i Schweiz och Luzern är hemvist för den framstående sopranen Regula Mühlemann som under 2010-talet har fått en alltmer framträdande plats på musikteaterscener över hela världen. Mühlemanns morföräldrar Marlies Bucher och Franz Schacher var båda under 1940-talet engagerade i operettroller vid teatern i Sursee. I juni 2019 medverkade Regula Mühlemann i en välgörenhetskonsert på teatern och på en stor bild i scenens fond fanns då hennes mormor som Kurfurstinnan Marie i Carl Zellers Der Vogelhändler i en uppsättning år 1946.

Sursee är också den stad där den kände svenske konstnären, tecknaren och illustratören Hans Arnold föddes och växte upp. Välkommen att se bilder i galleriet till vänster bland annat en bild som visar Apollo-Theater i Berlin vid den tid då Paul Linckes Frau Luna uruppfördes där.
I programmet den 10 april får lyssnarna vidare höra om en uppsättning av Eine Nacht in Venedig med musik av Johann Strauss d y på teatern i Arth, en ort några mil sydost om Luzern. Musik med anknytning till operetterna i Sursee och Arth blir det förstås också i programmet.

Bland övrig musik kan nämnas Felix Mendelssohns-Bartholdys Frühlingslied, Schenk' mir dein Herz heute Nacht från Jan Kiepura-filmen Ich liebe alle Frauen med musik av Robert Stolz och som vanligt i seriens Påskupplagort blir det avslutning med att Judy Garland och Fred Astaire i Easter Parade från filmen med samma titel. Utförlig förteckning över musiken i programmet här >>.

Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 10 april 2020 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 12 april kl 13:00 - 14:00. Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med söndagen den 12 april.
(2020-04-09 rev 2020-04-10)
Operettforskaren Dr Stefan Frey med ny biografi om Franz Lehár
Även om den mycket välutbildade, och tidigare militärkapellmästaren, Franz Lehár (1870-1948) hade åtskilliga betydande musikteaterverk bakom sig var det med operetten Die lustige Witwe - Den glada änkan - som han år 1905 fick sitt stora genombrott som kompositör. Glada änkan blev också genombrottet för en stilistisk breddning av musikteaterformen operett med friare och mera mångfacetterade libretton och musikaliska uttryckssätt som mot slutet av 1920-talet av många kompositörskollegor till Lehár utvecklades i riktning mot musikalen. Lehár däremot gick vid denna tid, tillsammans med sin favorittenor Richard Tauber, i motsatt riktning och skapade alltmer operaorienterad operett med Giuditta på Staatsoper i Wien 1934 som slutstation.

I en nyutkommen biografi med titeln Franz Lehár - Der letzte Operettenkönig tecknar den tyske operettforskaren Dr Stefan Frey Franz Lehárs liv och verk från den blommande Habsburgska kejsartiden till tiden i det tyska tredje riket. Efter studier och promovering har Frey (född 1962) arbetat som regiassistent, dramaturg och regissör och även grundat en egen teater. I München, där han är bosatt, har han lett studioscenen vid Institutet för Teatervetenskap och vid institutet är han också lärare. Frey är författare av ett stort antal vetenskapliga publikationer, föredrag och artiklar i teaterprogram och även kurator i teatervetenskapliga utställningar. Han modererar också operettprogram i flera tyska radiokanaler.

Biografin Franz Lehár - Der letzte Operettenkönig är utgiven 2020 på bokförlaget Böhlau Verlag i Wien. Den har 435 sidor och är på tyska. ISBN 978-3-205-21005-4.
(2020-04-13)
<
 
>
Musikaliska klenoder av Lehár, Stolz och Gilbert i Plats På Scen! den 17 april 2020
Den 27 november 1896 hade Franz Lehárs första musikteaterverk, operan Kukuschka/Tatjana, urpremiär på Stadttheater i Leipzig. I radioserien Plats På Scen! får lyssnarna den 17 april 2020 stifta bekantskap med den mäktiga musiken i operan, men också med den musik - operett - som skulle bära hans signum under tre decenniers oavbrutet och framgångsrikt musikskapande. 1905 iscensattes Tatjana på stadsteatern i Brünn/Bro. Dirigent var Robert Stolz som skulle komma att bli en av 1900-talets mest produktiva och omtyckta kompositörer av wiener-, operett- och filmmusik. Som dirigent och kapellmästare kom han efter engagemanget i Brünn/Brno till Theater an der Wien och dirigerade där första uppsättningen av Franz Lehárs genombrottsoperett Die lustige Witwe.

Två musikfilmsklenoder av Robert Stolz som blev operettklenoder bjuder programvärden Bo Magnusson på i programmet. Den 13 mars 1930 hade filmen Zwei Herzen im Dreiviertetakt premiär i Berlin. Filmen anses vara den första europeiska musikfilmen med synkroniserat ljud och en av de första som i USA visades i original med undertexter på engelska. Svensk premiär hade filmen den 18 oktober på biograferna Rialto, Ritz och Sibyllan i Stockholm. Redan i april 1930 spelade sångaren Ragnar Hultén, blivande musikprofessor, sångpedagog och grundare av Svenska Sång- och Talpedagogförbundet, in två av sångerna i filmen. Porträtt Hultén i galleriet till vänster.
Den sång lyssnarna får höra är filmens titelsång Två hjärtan i en wienervals. Den svenska texten är författad av Georg Paulsson, på 1920-talet skapare av tidningen Dagens Nyheters Dagsverser. På sångnoterna är emellertid Den blyge angiven som textförfattare, och det var den pseudonym som Paulsson använde när han skrev sångtexter. 1933 blev filmen operett i tre akter med urpremiär på Stadttheater Zürich och operetten återkommer då och då även i vår tid på teatrar i Centraleuropa.

1934 hade filmen Frühjahrsparade - Vårparaden - premiär, även den med musik av Robert Stolz. En amerikansk, musikaliskt Oscars-nominerad, nyinspelning med Deanna Durbin i den kvinnliga huvudrollen såg dagens ljus 1940. Titel: Spring Parade. 1955 var det dags för ännu en ny filmversion - Die Deutschmeister, denna gång österrikisk och med Romy Schneider i huvudrollen. Så 1964 blev de av Robert Stolz till operett med titeln Frühjahrsparade omarbetade filmerna årets stora operettsuccé på Volksoper i Wien. I radioprogrammet sjunger Deanna Durbin When April Sings från Spring Parade.

Programmets äldsta inspelning är en klenod från 1912 med Carl Barcklind och Emma Meissner, de två huvudrollsinnehavarna i den första svenska uppsättningen år 1907 av Franz Lehárs Den glada änkan. Det lyssnarna får höra är en duett från Jean Gilberts operett Bilkurtis - Autoliebchen - med urpremiär 1912 i Berlin och svensk premiär samma år på Djurgårdsteatern i Stockholm.

I bildgalleriet här ovanför finns bilder med anknytning till Zwei Herzen im Dreivierteltakt och Frühjahrsparade. Fler bilder och en detaljerad musikförteckning finns här >>.

Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på www.radioviking.se fredagen den 17 april 2020 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 19 april kl 13:00 - 14:00. Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med söndagen den 19 april.
(2020-04-16 rev 2020-04-17)
<
 
>
Vårliga operettrariteter, film- och musikalklenoder i Plats På Scen! den 24 april 2020
Fredagen den 24 april 2020 bjuder programvärden Bo Magnusson på en bukett med vårliga operettrariteter i radioserien Plats På Scen! Bland solisterna: Hjördis Schymberg, Jussi Björling, Erika Köth, Willy Hofmann, Anneliese Rothenberger, Rupert Glawitsch, Friederike Sailer, Fritz Wunderlich, Herta Talmar och Franz Fehringer. Musik blir det bland annat från operettklenoderna Pfälzer Wein av Walter Triebel - första gången i Plats På Scen! - och Prinzessin Ti-Ti-Pa av Robert Stolz.

I musikalavdelningen sätts ljuset på Lloyd Webbers musikal Tell Me On A Sunday från 1979 med skådespelerskan och sångerskan Marti Webb i musikalens enda roll.

Bland filmmusiken finns två versioner av den i början av 1950-talet mycket populära Hi-Lii, Hi-Lo från filmen Lilli, den ena med Maj Lindström och den andra med Leslie Caron och Mel Ferrer hämtad direkt från filmens ljudspår. 1953 hade den amerikanska sångerskan Felicia Sanders med Percy Faith's orkester en överraskande stor framgång med det musikaliska temat Where Is Your Heart från filmen Moulin Rouge. Om detta och om Felicia Sanders får lyssnarna höra i programmet. Detaljerad musiklista och bilder här >>.
Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på www.radioviking.se fredagen den 24 april 2020 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 26 april kl 13:00 - 14:00. Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med söndagen den 26 april. Klicka gärna på fyrkanten under bilderna här ovanför för att se dem i större format.
(2020-04-24)
Franz Lehárs Der Graf von Luxemburg på NDR - Nordtyska Radion - lördag 25 april 2020 kl 20:00
Den 30 april 2020 inträffar Franz Lehárs 150:e  födelsedag. Att det i år är 150 år sedan Lehár föddes uppmärksammas på  många sätt runt om i Centraleuropa, och särkskilt kring hans födelsedag  den 30 april. Till de många evenemangen hör en utsändning lördagen den  25 april 2020 kl 20:00 över NDR - den Nordtyska Radion - av Lehárs  operett Der Graf von Luxemburg.  Operetten i tre akter hade urpremiär den 12 november 1909 på Theater an  der Wien i Wien och är en av de allra mest uppförda av Lehárs  operetter. Första uppförandeserien på Theater an der Wien dirigerades av  Robert Stolz.

I utsändingen över NDR får lyssnarna höra en komplett inspelning av Der Graf von Luxemburg som gjordes den 13 - 17 februari 1951 med följande legendariska solister: René: Rudolf Schock - Angèle Didier: Lore Hoffmann - Fürst Basil Basilowitsch: Fritz Göllnitz - Armand Brissard: Rupert Glawitsch - Juliette Vermont: Anneliese Rothenberger - Sergej Mentschikoff: Joshard Daus - Pawel Pawlowitsch: Josef Dienstbier - Pelegrin: Fritz Pätzold - Gräfin Stasa Kokozew: Maria Martiensen. Spelar gör Hamburger Rundfunkorchester under ledning av Wilhelm Stephan.
(2020-04-25 rev 2020-04-27)
Plats På Scen Special Franz Lehár! den 1 maj 2020
Med anledning av Franz Lehárs 150:e födelsedag torsdagen den 30 april 2020 får hans musik helt inta scenen i radioserien Plats På Scen! den 1 maj 2020. Programvärden Bo Magnusson binder en musikalisk bukett av vackraste sort med klenoder från några av Lehárs cirka 25 operetter, den första 1902 och den sista 1934.

Bilden till vänster visar klaverutdraget med text till Lehárs första operett Wiener Frauen från 1902 och i radioprogrammet får lyssnarna som inledning höra ouvertyren till operetten, Franz Lehárs första operettouvertyr. Ouvertyren är unik då den innehåller ett vackert soloavsnitt för piano och på inspelningen är det dessutom Lehár själv som dirigerar.
Solister som bidrar till den musikaliska buketten i programmet är bland andra Rupert Glawitsch, Olav Gerthel, Berit Kjerrman, Lousie Kartousch i en inspelning från första uppsättningen 1909 av Der Graf von Luxemburg, Peter Alexander, Nicolai Gedda, Benno Kusche, Nicolai Gedda, Jussi Björling och Per Grundén.
Detaljerade uppgifter om musiken finns här >>. Där finns också flera bilder med anknytning till musiken i programmet.

Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på www.radioviking.se fredagen den 1 maj 2020 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 3 maj kl 13:00 - 14:00. Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under  en vecka från och med söndagen den 3 maj.
(2020-04-30 rev 2020-05-01)
  
  
  
Edition Allegro Musik HB | Regattakajen 10 | 120 71 Stockholm
070-543 76 14 | +46(0)70 543 76 14
Org.nr: 916622-3413
Publicerad den 28 juli 1999 | Nypublicering den 28 mars 2013
Senast ändrad den 2 augusti 2020
© Copyright Edition Allegro Musik HB 1999-2020
Back to content