Edition Allegro Musik
För angenäma musikupplevelser
Logotype EAM HB
Till innehåll

Januari 2014

Nyheter > Arkiv 2014

Operett- och musikfilmlegenden Marta Eggerth har gått bort
I en ålder av 101 år avled fredagen den 26 december 2013 sångerskan och skådespelerskan Marta Eggerth. Eggerth var en central gestalt i utvecklingen av den framgångsrika europeiska musikfilmen på 1930-talet.

Tillsammans med maken, den berömde tenoren Jan Kiepura, emigrerade Eggerth år 1938 till USA med fortsatt framgångrik karriär inom film och på operett- och konsertscener både där och vid regelbundna återvändanden till Europa. Eggerth fortsatte att med obruten röst framträda ända fram till sin 100-årsdag i april 2012.

Mera att läsa och se >>
(2014-01-06)

Marta Eggerth som Csárdásfurstinnan Sylva Varescu i 1936 års filmatisering av Emmerich Kálmáns operett Die Csárdásfürstin från 1915.

Operett- och musikfilmlegenden Marta Eggerth har gått bort
I en ålder av 101 år avled fredagen den 26 december 2013 sångerskan och skådespelerskan Marta Eggerth.

Marta Eggerth föddes 17 april 1912 i Budapest. Hennes mor var den vid Musikaliska akademien i Budapest utbildade sångerskan Tilly Herzog som, när Eggerths begåvning visade sig, avbröt sin egen karriär för att istället bistå dottern. Och dotterns begåvning visade sig tidigt. Redan i unga tonåren medverkade hon i roller på Ungerska teatern i Budapest och fick snart epitetet Wunderkind (Underbarn). När Paul Abraham år 1928 skrev musiken till sin andra operett Der Gatte des Fräuleins, lade han enkom för Eggerth in ett koloraturparti.

Första stora karriärsteget kom när en syster till operettkompositören Emmerich Kálmán rekommenderade henne för en roll i hans operett Das Veilchen vom Montmartre (Violen från Montmartre) 1930 på Wiener Johann Strauss Theater. Efter ett antal föreställningar blev huvudrollsinnehavarinnan, den berömda Adele Kern, indisponerad och Eggerth fick då överta rollen. Lovorden var översvallande och för Eggerth öppnade sig dörrarna till en rad huvudroller inom både operett och opera. Ett unikt erbjudande, som hon dock tackade nej till, kom från dåvarande chefen Clemens Krauss vid Statsoperan i Wien; Hon skulle få studera in hela Mozart-repertoaren och framföra denna på operan. Anledningen till hennes nej var att hon hade upptäckt den fascinerande musikfilmens värld.

Redan 1929, 17 år gammal, spelade Eggerth in sin första film, en ungersk stumfilm med delvis pålagt ljud. Hennes riktiga genombrott kom 1931 i filmen Die Bräutigamswitwe. Ytterligare 29 filmer blev det sedan fram till 1938. Flera av dem var filmatiserade operetter, till exempel Die Blume von Hawaii, Der Zarewitsch, Die Csárdásfürstin och Wo die Lerche singt. Värd att särskilt notera är hennes åttonde film Es war einmal ein Walzer med originalmusik av Franz Lehár. Filmen spelades in 1932.

Marta Eggerth unika ställning i 1930-talets ljudfilm beskrevs så här i en samtida skrift: Hennes vackra, silverklara, högst kultiverade och modulationskapabla stämma, hennes vackra och gracila uppenbarelse samt naturligheten och otvungenheten i hennes spel predestinerar henne helt enkelt att förkroppsliga samtliga partier på området filmoperett. Lika framstående danserska som sångerska och skådespelerska är hon praktiskt taget utan konkurrens i sitt fack, vilket ledde till att också de amerikanska filmbolagen snart fick upp ögonen för den strävsamma och temperamentsfulla stjärnan och engagerade henne för en rad filmer i Hollywood.

Under inspelningen 1934 av filmen Mein Herz ruft nach dir med musik av Robert Stolz hade Eggerth den polske stjärntenoren Jan Kiepura som motspelare. Tycke uppstod, de gifte sig den 31 oktober 1936, blev ett drömpar, gjorde flera filmer tillsammans och uppträdde gemensamt i ett stort antal musikteaterproduktioner och konserter fram till Kiepuras bortgång år 1966. Deras sista gemensamma europeiska film innan andra världskriget blev också en av 1930-talets allra främsta alla kategorier - Zauber der Bohème - med musik av Robert Stolz och Giacomo Puccini.

Till följd av den politiska utvecklingen i Europa emigrerar paret Eggerth - Kiepura till USA. Kiepura engageras av Metropolitan Opera medan Eggerth uppträder på Broadway i musikalen Higher And Higher med musik av Richard Rodgers och text av Lorenz Hart. Paret genomför också omfattande konsertturnéer från Argentina i söder till Kanada i norr. Eggerth sluter 1942 avtal med MGM och medverkar i två filmer; For Me And My Gal och Presenting Lily Mars. För att inte konkurrera med Judy Garland i filmerna får emellertid Eggerth mindre roller.

1944 engageras Eggerth och Kiepura för huvudrollerna i en nyuppsättning av Franz Lehárs The Merry Widow på den berömda Majestic Theatre i New York. Under musikalisk ledning av Robert Stolz blir uppsättningen en stor succé och spelas ett och ett halvt år på Broadway och sedan på turné över hela USA.

Efter andra världskriget återvände Marta Eggerth och Jan Kiepura till Europa för talrika konsertturnéer och framträdanden i operettuppsättningar. De gjorde också ytterligare ett antal filmer tillsammans. Den sista var en filmatisering år 1952 av Franz Lehárs operett Das Land des Lächelns.


Operett- och filmdrömparets framgångssaga fick ett hastigt slut när Jan Kiepura gick bort den 15 augusti 1966. Marta Eggerth drog sig tillbaka under flera år men återupptog så småningom sitt konserterande och medverkade även i roller inom musikteatern, till exempel år 1989 på Broadway i Stephen Sondheims Follies.


Marta Eggerth verkade också i många år som sångpedagog. Sin egen röst vårdade hon minutiöst ända intill sin bortgång, något som författaren av dessa rader, och som oförglömligt minne, fick uppleva vid en Robert Stolz Gala-Konsert i Brucknerhaus i Linz, Österrike den 6 november 1990 med Eggerths  tidigare privatsekreterare Marcel Prawy som programvärd och före detta Hovkapellmästaren vid Operan i Stockholm Siegfried Köhler som dirigent. Trots sina 79 år fyllde Eggerth med sin röst Brucknerhaus stora konsertsal på ett sätt som ingen av de övriga medverkande - undantaget Nicolai Gedda - förmådde. Att ha fått höra henne i ett par av Robert Stolz bästa sånger (Mein Liebeslied muss ein Walzer sein och Ich liebe dich)  tillhör de mest njutningsbara konsertupplevelserna av alla. Ett videoavsnitt från konserten kan ses till höger. Marta Eggerth fortsatte med konsertframträdanden ända fram till sin 100-årsdag i april 2012.

Se även här >> om tenoren Jan Kiepura.

© Bo Magnusson - Edition Allegro Musik HB (2014-01-06)

Bilderna till vänster, överst visar Marta Eggerth och Jan Kiepura i filmen Zauber der Bohème från 1937. Längre ner till vänster: Professor Robert Stolz, kompositör av musiken i många av Marta Eggerths och Jan Kiepuras filmer, bland annat i filmen Mein Herz ruft nach dir. (Bilden längst upp till höger visar titelsidan till Illustrierter Film-Kurier Nr. 861 från år 1934, Österrike).

Vid inspelningen år 1934 av Mein Herz ruft nach dir, mötte den då 22-åriga, men redan inom den europeiska musikfilmen väletablerade och firade ungerska sopranen Marta Eggerth, världstenoren Jan Kiepura. Mötet ledde till en livslång gemenskap både privat och professionellt på scenen och inom filmen. Sångarparet gifte sig den 31 oktober 1936.

Bilden näst längst till höger ovan visar Marta Eggerth i filmen Immer wenn ich glücklich bin... från 1938, hennes sista europeiska innan andra världskriget. På bilden här nedanför syns en affisch från produktionen år 1944 av The Merry Widow på Majestic Theatre i New York. Videon längst ner upptar ett avsnitt med Marta Eggerth från en Robert Stolz Gala-Konsert den 6 november 1990 i Brucknerhaus, Linz, Österrike. Titelsidan på programfoldern från samma konsert visas i bilden längst ner till vänster.

Samtliga bilder kan ses i större format genom att klicka på dem.

Marta Eggerth i Robert Stolz Gala "Ein Jahrhundert im Lied". Bruckner-Orchester Linz. Dirigent: Siegfried Köhler. Brucknerhaus, Linz, Österrike den 6 november 1990.

Programserien Plats På Scen! upphör på Radio Viking
Efter elva år upphör programserien Plats På Scen! om och med operett, musikal och filmmusik, och en gång per månad blåsmusik, att sändas över Radio Viking. Premiärprogrammet gick ut i etern fredagen den 24 januari 2003 och det sista, med nummer 410, kunde höras den 20 december 2013. Praktiskt taget alla program har sänts direkt. Programserien var den enda i sitt slag i svensk radio. Alla program finns bevarade i arkivinspelningar. I arkiv finns också samtliga programmanus. (Cirka 4000 sidor.) Data om de cirka 5000 musikinslagen i programserien finns tills vidare att tillgå här >> och här >>.

Under årens lopp har Plats På Scen! gästats av ett flertal bemärkta personer i det svenska musiklivet. Gästernas berättelser utgör oväderliga tidsdokument. Bilder på flertalet gäster kan ses via den första musikdatalänken ovan.

Till alla trogna lyssnare, i Sverige och internationellt, riktas ett utomordentligt stort och varmt tack! Tack för alla vänliga och trevliga brev, vykort, telefonsamtal, telefax och e-brev. Och inte minst för alla spännande musikönskningar!

På återhörande i en eller annan form!

Bo Magnusson
Producent och programvärd i Plats På Scen!
(2014-01-09)

Bo Magnusson. Producent och programvärd i radioserien Plats På Scen! 2003-2013.

Zwei Herzen im Dreivierteltakt på Stadttheater Baden bei Wien
Lördagen den 15 februari är det dags för en av 2014 års operetthöjdpunkter: Zwei Herzen im Dreivierteltakt (Två hjärtan i valstakt) har nypremiär på Stadttheater Baden bei Wien. Operetten, med den ursprungliga titeln Der verlorene Walzer, har 3 akter (8 bilder). Urpremiären ägde rum på Stadttheater Zürich den 30 september 1933. Musiken är skriven av Robert Stolz (opus 470/1933) , libretto och sångtexter av Paul Knepler, Ignaz Michael Welleminsky och Robert Gilbert. Textbearbetning, produktionen 2014 i Baden bei Wien: Robert Herzl och Kurt Huemer.

Medverkande i Baden bei Wien: Ingrid Habermann, Edith Leyrer, Katja Reichert, Jasmina Sakr, KS Josef Forstner, Nikolaus Hagg, Robert Herzl, Franz Josef Koepp, Darius Merstein-MacLeod, Aris Sas.

Musikalisk ledning: Oliver Ostermann
Iscensättning: Alexandra Frankmann
Koreografi: Marcus Tesch
Scenografi: Sam Madwar
Kostym: Friederike Friedrich

Någonstans en liten stadsteater på 1920-talet. En sångare, en skådespelare och en dirigent försöker utan framgång att kreera och sälja operetter. När så en mycket energisk teaterdirektör ger dem i uppdrag att snarast möjligt skapa en ny operett, ställs deras talang och vänskap på hårda prov. Och en operett är ingen operett om där inte finns en glittrande vals! Och en av de allra bästa blir det också till slut. Ett bländande persongalleri, teater i teatern, en härlig komedi, inbäddad i ett panoptikum av de mest berömda melodierna av Robert Stolz. När allt mot slutet övergår i en sprakande revy blir scenvärlden en världsscen. Mer operett än detta finns inte!

Zwei Herzen im Dreivierteltakt spelas tretton föreställningar fram till den 29 mars 2014 på Stadttheater Baden bei Wien. Till den vackra kurstaden tar man sig enklast med spårvagn (Badner Bahn) från Statsoperan i Wien. För mera information och biljettbokning: www.buehnebaden.at.

Mera att läsa om Robert Stolz och Zwei Herzen im Dreivierteltakt här >> och här >>
(2014-01-15)

Svensk-Österrikiska Föreningen 70 år - Jubileumsbal på Grand Hôtel
1944 tog Bruno Kreisky, sedermera mångårig förbundskansler i Österrike, initiv till bildandet av Österrikiska Föreningen i Sverige. Kreisky vistades vid den här tiden som politisk flykting i Sverige. Syftet med föreningen var att verka för att återskapa ett demokratiskt statsskick i Österrike. Efter andra världskrigets slut ombildades föreningen till Svensk-Österrikiska Föreningen med ändamålet att främja och fördjupa de vänskapliga och kulturella förbindelserna mellan Sverige och Österrike. Föreningen har idag cirka 500 medlemmar, många av dem svenska.

Sedan 1953 svarar Svensk-Österrikiska Föreningen för en av landets mest storslagna baler - Balnatt i Wien i Gand Hôtels Vinterträdgård. Årets bal äger rum lördagen den 8 februari med början kl 18:00. För musiken under balen svarar Stockholms Salongsorkester under ledning av Niclas Blixt samt Leif Kronlunds Orkester.

Mera information om Svensk-Österrikiska Föreningen finns här >>
(2014-01-25)

Eva Magnusson framför Wiener und andere Lieder von Robert Stolz i Bad Ischl, Österrike
Ända sedan mitten av 1800-talet har Bad Ischl, Salzkammergut, Österrike för kortare eller längre tid varit visteleort för några av alla tiders främsta musik- och musikteaterskapare. Särskilt gäller detta för upphovsmän inom musikteaterformen operett som Johann Strauss d y, Franz Lehár, Oscar Straus, Leo Fall, Emmerich Kálmán och Robert Stolz. Den sistnämndes musik har av den svenska sopranen Eva Magnusson ägnats ett alldeles särskilt intresse och för sina insatser tilldelades hon år 1995 Guldmedalj och The International Robert Stolz Society Diploma of Honour.

Eva Magnusson är regelbunden gäst på konsertscenerna i Bad Ischl, och onsdagen den 19 februari 2014 är hon tillbaka i en konsert med musik av just Robert Stolz. Programmet innehåller några av hans vackraste och bästa wienersånger samt några klenoder från sångcykeln 20 Blumenlieder. Programtitel: Wiener un andere Lieder von Robert Stolz. Eva Magnusson ackompanjeras av Ralph Petruschka, släkting i rakt nedstigande led till Franz Liszt.

Konserten, som börjar kl 19:30, äger rum på Museum der Stadt Bad Ischl - Stadsmuseet i Bad Ischl - i den lokal där kejsaren Franz Joseph I och den blivande kejsarinnan Elisabeth av Österrike förlovade sig år 1853.

Eva Magnusson singt Wiener und andere Lieder von Robert Stolz in Bad Ischl, Österreich
Seit der Mitte des 19. Jahrhunderts war Bad Ischl, Salzkammergut, Österreich für kürzere oder längere Zeit  Aufenhaltsplatz für einige der aller größte Schöpfer von Musik- und Musiktheater. Dies gilt insbesondere für Autoren im Operettenbereich wie Johann Strauß Sohn, Franz Lehár, Oscar Straus, Leo Fall, Emmerich Kálmán und Robert Stolz. Der Musik von Robert Stolz ist von der schwedischen Sopranistin Eva Magnusson ein ganz besonderes Interesse gewidmet, und für ihre Bemühungen hat sie im Jahr 1995 The International Robert Stolz Gesellschaft Diploma of Honour erhalten.

Eva Magnusson ist regelmäßiger Gast auf den Konzertszenen in Bad Ischl, und am Mittwoch, 19. Februar 2014 ist sie zurück in einem Konzert mit Musik von Robert Stolz. Das Programm enthält einige seiner schönsten Wiener Lieder sowie einige Schätze aus dem Liederzyklus 20 Blumenlieder. Programmtitel: Wiener und andere Lieder von Robert Stolz. Eva Magnusson ist begleitet am Klavier von Ralph Petruschka.

Das Konzert, das um 19:30 Uhr beginnen wird, nimmt Platz im Museum der Stadt Bad Ischl.
(2014-01-30)

Edition Allegro Musik HB | Regattakajen 10 | 120 71 Stockholm
070-543 76 14 | +46(0)70 543 76 14
Org.nr: 916622-3413
Publicerad den 28 juli 1999 | Nypublicering den 28 mars 2013
Senast ändrad den 15 november 2024
© Copyright Edition Allegro Musik HB 1999-2024
Tillbaka till innehåll