Edition Allegro Musik
För angenäma musikupplevelser
Logotype EAM HB
Till innehåll

April 2022

Nyheter > Arkiv 2022
Om Paul Abrahams raritet Roxy und ihr Wunderteam på Bühne Burgäschi i Schweiz och andra sommaroperetter i Plats På Scen! den 1 april 2022
Sommaroperetter och sommarmusikaler i Centraleuropa står för dörren och några av dessa uppmärksammas den 1 april 2022 av programvärden Bo Magnusson i upplaga nummer 683 av radioserien Plats På Scen!

För första gången i Schweiz uppför musikteaterensemblen Bühne Burgäschi Paul Abrahams den fram till för några år sedan bortglömda fotbollsoperetten Roxy und ihr Wunderteam - 3:1 für Liebe från 1936.

De storslagna Seefestspiele i Mörbisch, Österrike, med operettraditioner sedan mitten av 1950-talet, iscensätter numera också musikaler. 2022 års uppsättning är Richard Rodgers och Oscar Hammersteins The King And I. Och på den nya spelplatsen Zell an der Pram i nordvästra Österrike intar Robert Stolz-rariteten Zwei Herzen im Dreivierteltakt scenen. I programmet också en rad filmmusikrariteter.
Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 1 april 2022 kl 12:00 - 13:00. Musiken kan också höras söndagen den 3 april 2022 kl 13:00 - 14:00 och den finns i poddradioarkivet på www.radioviking.se till och med den 9 april 2022.
Välkommen att klicka på valfri bild här ovan för att se den i större format och bläddra vidare bland övriga bilder som alla har anknytning till musiken i programmet den 1 april.
(2022-04-01)
Unik inspelning från 1908 av musik från Oscar Straus-operetten Ein Walzertraum i radioserien Plats På Scen! den 8 april 2022
Den 2 mars 1907 hade operetten Ein Walzertraum urpremiär på Carltheater i Wien. Musik Oscar Straus och text Felix Dörmann och Leopold Jacobson. Operetten blev en stor succé och framgångsrik dåtida konkurrent till Franz Lehárs Glada änkan på de europeiska musikteaterscenerna.

Vid den här tiden var skivindustrin ännu i sin linda. En av de tongivande personerna i dess utveckling var den i Södertälje uppväxte och självlärde teknikern Carl Lindström. Lindström byggde i Berlin med början på 1890-talet en fonograf- och skivkoncern som skulle komma att bli en av de dominerande i världen under 1900-talets första decennier. Rester finns fortfarande kvar i form av engelska EMI. 1906 anställde Lindström en orkester- och inspelningsledare vid namn Friedrich Kark (1869-1939). Förmodligen hängde detta ihop med att vid den här tiden började orkesterackompanjemang att användas när sångare och sångerskor spelade in skivor. Kark stannade i Lindström-koncernen till 1918 och ledde under sina dryga tio år där ett mycket stort antal inspelningar från opera till ragtime och mycket ofta utan att anges med namn på skivetiketterna. Friedrich Kark komponerade också operetter. En sådan är Der Magister. Den hade betydande framgång på Neues Operetten-Theater i Hamburg år 1905.

I Plats På Scen! den 8 april 2022 presenterar programvärden Bo Magnusson en verklig 78-varvsraritet. Den spelades in i mars 1908 och innehåller ett knippe melodier från den inledningsvis nämnda Oscar Straus-operetten Ein Walzertraum. Orkestern på inspelningen, Beka-Orchester Berlin, leds av just Friedrich Kark. Inspelningen gavs ut på en skiva av märket Beka-Grand-Record. Se bilder till höger som också visar Lindström-koncernens Odeon-Orchester under ledning av Friedrich Kark. Klicka gärna på bilderna för att se dem i större format.

Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 8 april 2022 kl 12:00 - 13:00. Musiken kan också höras söndagen den 10 april 2022 kl 13:00 - 14:00 och den finns i poddradioarkivet på www.radioviking.se till och med den 16 april 2022.

Programmet kan från och med den 9 april och en vecka framåt även höras genom att använda en ljudspelare här intill. Ljudspelaren finns då också på sidan med detaljerat programinnehåll här >>. På sidan finns också flera bilder med anknytning till musiken i programmet.
(2022-04-08)
Om och med den nyligen bortgångne Bobby Rydell i radioserien Plats På Scen! på Långfredagen den 15 april 2022
Den 5 april 2022 avled den amerikanske sångaren och skådespelaren Bobby Rydell vid 79 års ålder. Född 1942 började Rydell redan från åtta års ålder att uppträda på scener i och runt Philadelphia. Som åttaåring vann han en talangtävling i den amerikanska nationella TV-programmet TV Teen Club. Han vann tävlingen och dess presentatör, den berömde storbandsledaren Paul Whiteman, rekryterade Rydell till programserien.

Sin första stora skivframgång hade Bobby Rydell 1959 och den skulle följas av ett flertal under 1960-talet. På Billboards Hot 100 Chart fanns Rydell med 35 inspelningar under perioden och placerar sig därmed bland de fem främsta artisterna under den här eran. Rydell var också en framstående scenartist och turnerade flitigt ända till sin bortgång. Ofta gjorde han det tillsammans med två andra jämgamla idoler – Frankie Avalon och Fabian Forte. Tillsammans kallade de sig The Golden Boys.

I programmet den 15 april får lyssnarna höra Bobby Rydell i Domenico Modugnos Volare i en unik inspelning som gjordes den 16 juli 1960 i den amerikanska TV-serien Saturday Night Beech-Nut Show. Programledare i serien var radio- och TV-legenden Dick Clark (bild till höger), vars röst hörs vid introduktionen av de i hästdroskor anländande gästerna i TV-programmet. 1963 medverkade Rydell tillsammans med bland andra Ann-Margret och Dick Van Dyke i den mycket lovordade filmen Bye Bye Birdie, och i ett avnsitt från den hörs också Rydell i programmet den 15 april. (Bild Ann-Margret och Bobby Rydell överst till höger.)

I övrigt i programmet en mångskiftande musikalisk bukett som på sedvanligt sätt i påskupplagorna avslutas med att Fred Astaire och Judy Garland bjuder på Easter Parade.

Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 15 april 2022 kl 12:00 - 13:00. Musiken kan också höras söndagen den 17 april 2022 kl 13:00 - 14:00 och den finns i poddradioarkivet på www.radioviking.se till och med den 23 april 2022.

Programmet kan från och med den 16 april under en vecka även höras genom att använda en ljudspelare här intill. Ljudspelaren finns då också på sidan med detaljerat programinnehåll här >>. På sidan finns också flera bilder med anknytning till musiken i programmet.

Alla lyssnare och besökare tillönskas en fin och fridfull Påskhelg!
(2022-04-14 rev 2022-04-15)
Om och med den nyligen bortgångna Kammersängerin Renate Holm i radioserien Plats På Scen! den 29 april 2022
Förra veckan kom det sorgesamma beskedet att Kammersängerin Renate Holm har gått bort efter nyligen fyllda 90 år. Renate Holm föddes 1931 i Berlin och under sin enastående karriär var hon en av de verkligt stora och betydelsefulla tillskyndarna av musikteaterformen operett.

I tolvårsåldern satte Renate Holm målet att bli operasångerska efter att hennes mamma som belöning efter goda skolresultat hade tagit henne med för att se en filmversion av Giacomo Puccinis opera Madame Butterfly. Det här var medan andra världskriget pågick och Renate Holm och hennes mamma evakuerades så småningom från Berlin till en säkrare plats ungefär 10 mil öster om Berlin. Under skoltiden medverkade hon i flera körer och i skolan i Lübben där hon studerade begick hon också sin debut som solist.

Regelrätt sångutbildning påbörjade Renate Holm 1950. För att bekosta den arbetade hon som tandsköterska och som chokladförsäljerska på en lokal teater. 1953 ställde hon upp i en lokal talangtävling som hon vann. Det här uppmärksammades av Radiostationen RIAS Berlin där hon snabbt blev en populär schlager- och filmmusiksångerska. Sedan följde under 1950-talet en framgångsrik karriär i ett flertal filmer bland andra tillsammans med Rudolf Schock i en filmversion av Franz Lehárs operett Schön ist die Welt. Och det var den rollen som gjorde att hon 1957 fick erbjudande om engagemang vid Volksoper i Wien, ett erbjudande som hon antog. Samtidigt avstod hon då från ett engagemang på Theater des Westens i Berlin att spela Eliza Doolittle i den tyska premiären på My Fair Lady. Efter sin debut på Volksoper 1957 i Oscar Straus-operetten Ein Walzertraum kom Renate Holm 1960 till Staatsoper i Wien och hon blev denna världsscen trogen under de följande tre decennierna. En av hennes höjdpunkter där var som Adele i Johann Strauss d y:s Die Fledermaus med gode vännen Altmeister Robert Stolz som dirigent.

Vid sidan av den långa och framgångsrika karriären på Staatsoper i Wien medverkade Renate Holm vid ett stort antal inspelningar av inte minst operetter och då ofta tillsammans med dirigentlegenderna Franz Marszalek och Robert Stolz. Hon hade också en omfattande verksamhet som sångpedagog, föredragshållare, festivalledare, jurymedlem vid sångtävlingar med mera. Hon var en mycket frekvent gäst i radio- och TV.

I programmet den 29 april berättar programvärden Bo Magnusson om Renate Holm och lyssnarna får höra flera inspelningar där hon medverkar.

Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 29 april 2022 kl 12:00 - 13:00. Programmet kan också höras söndagen den 1 maj 2022 kl 13:00 - 14:00 och den finns i poddradioarkivet på www.radioviking.se till och med den 9 april 2022.

Programmet kan från och med den 30 april under en vecka även höras genom att använda en ljudspelare här intill. Ljudspelaren finns då också på sidan med detaljerat programinnehåll här >>. På sidan finns också flera bilder med anknytning till musiken i programmet.
(2022-04-28)



Besökare, radiolyssnare, musikvänner, kollegor, ...!
Alla tillönskas ni en riktigt

Glad Påsk!
Happy Easter!
Frohe Ostern!
2022
    
    
    
Edition Allegro Musik HB | Regattakajen 10 | 120 71 Stockholm
070-543 76 14 | +46(0)70 543 76 14
Org.nr: 916622-3413
Publicerad den 28 juli 1999 | Nypublicering den 28 mars 2013
Senast ändrad den 1 juli 2022
© Copyright Edition Allegro Musik HB 1999-2022
Tillbaka till innehåll