Mars 2021
Nyheter > Arkiv 2021
Klenoder av Robert Stolz och Gustav Luders i radioserien Plats På Scen! den 5 mars 2021
I radioserien Plats På Scen! den 5 mars 2021 har programvärden Bo Magnusson nöjet att som vanligt få bjuda på en rad klenoder. Bland annat kommer lyssnarna att få höra ett potpurri från en operett/musical comedy med musik av den från Europa till USA på 1880-talet utvandrade Gustav Carl Luders (1865-1913). (Bilden till vänster.) Operetten, med titeln The Prince Of Pilsen, hade urpremiär år 1902 på Tremont Theatre i Boston och Broadway-premiär året därpå. Den här och en annan ett par år tidigare blev så framgångsrika att Gustav Luders kom att kallas Den nye Victor Herbert. Den inspelning lyssnarna får höra är från cirka 1913. 78-varvsskivan med inspelningen har enkelsidig pressning, något som kännetecknade alla skivor fram till de allra första åren på 1900-talet. Den enkelsidiga pressningen bibehölls dock fram till 1920-talets början när det gällde skivor som ansågs vara av särskilt hög musikalisk kvalitet.
En annan klenod i programmet är det musikaliska temat i filmen Kleine Melodie aus Wien. Filmen hade premiär 1948 och handlar om en hemlös familj i den under andra världskriget sönderbombade staden Wien och hur familjen bereds plats hos en godhjärtad grannfamilj vars bostad har klarat sig undan bomberna. Huvudrollsinnehavare i filmen är två österrikiska skådespelarlegender - Maria Andergast och Paul Hörbiger. (Bilden ovan till höger.) För musiken i filmen svarar Robert Stolz och texten till titelsången Kleine Melodie aus Wien är skriven av Aldo von Pinelli. Sången framförs i programmet av Horst Winter, en musiker, sångare och orkesterledare som 1960 framförde Österrikes bidrag i Eurovision Song Contest, komponerat av Robert Stolz och som då också då vid 80 års ålder dirigerade orkestern som ackompanjerade Horst Winter.
Bland annat som lyssnarna får hör finns ouvertyren till operettgenrens första helaftonsoperett, Jacques Offenbachs Orpheus i underjorden från 1858, Jonas Kaufmann i wienersången Im Prataer blüh'n wieder die Bäume av Robert Stolz, Maj Lindström med I min blommiga blå krinolin från Hasse Ekmans film Jazzgossen från 1958 samt filmmusik med Jane Russell och Ethel Merman.
Detaljerade uppgifter om musiken i programmet och bilder finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på www.radioviking.se fredagen den 5 mars 2021 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 7 mars kl 13:00 - 14:00. Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med söndagen den 7 mars.
(2021-03-04 rev 2021-03-05)
Om och unik inspelning med Hovsångaren och Operachefen John Forsell i radioserien Plats På Scen! den 12 mars 2021
Den kanske mest betydelsefulle och dynamiske chefen genom tiderna vid Kungliga Operan i Stockholm var John Forsell (1868-1941). Forsell utbildade sig först till officer vid dåvarande Krigsskolan, Karlberg och därpå till gymnastikdirektör. Parallellt studerade han sång och scenframställning. Han debuterade på Kungliga Teatern år 1896 som Figaro i Barberaren i Sevilla. Vid sidan av allt detta började han också vid slutet av 1910-talet att undervisa i sång. Efter debuten 1896 blev Forsell Kungliga Teatern trogen som sångare fram till 1918. Han återkom till teatern 1924, men då som dess chef, en tjänst som han upprätthöll fram till 1939. Forsell gick bort 1941. John Forsell utnämndes år 1909 till Hovsångare. Två år innan spelade Forsell på en 78-varvsskiva in den sång, Soldatgossen, som radiolyssnarna får höra den 12 mars. Musiken är av Fredrik Pacius och texten av Johan Ludvig Runeberg. Lyssnarna får också höra sonen Björn Forsell i programmet.
Om bilderna. Längst upp till vänster John Forsell som gäst vid bröllop i Karlstad i maj 1931 mellan Kungliga Operans värmlandsbördiga sopran Helga Görlin och Arthur Hilton. I Plats På Scen!-programmet den 12 mars hörs Helga Görlin i ett potpurri från Franz Lehárs operett Den glada änkan. Dirigent vid denna inspelning från maj 1930 var Nils Grevillius. På bilden till höger ovan syns Grevillius till vänster om Franz Lehár vid dennes besök på Kungliga Operan 1936 med anledning av operans uppförande av operetten Greven av Luxemburg. John Forsell står till höger om Lehár och mellan dem operans trotjänare Einar Larson. Längst till vänster Brita Hertzberg. Bilden i mitten till höger visar John Forsell vid en akustisk inspelning av en 78-varvsskiva så som det kan ha gått till vid inspelningen 1907. Ackompanjatör på piano är kapellmästaren Hjalmar Meissner.
En av eleverna i John Forsells sångundervisning åren kring 1920 var Gösta Nyström, (nedre bilden till vänster) född 1895 och uppvuxen inte långt från Helga Görlins födelseort Eda i Värmland. Nyström, farbror till Plats På Scen!-programvärdens mor, anställdes efter utbildningen vid Oscarsteatern i Stockholm. Nyström sökte sig efter en tid vidare som sångare i USA och den nedersta bilden till höger visar ett rekommendationsbrev som John Forsell skrev med anledning härav. Bildkällor: Boken om John Forsell, P. A. Norstedt & Söner, 1938 samt Boken om Gösta Nyström, Inga-Maj Nyström Gasser, 2015. Välkommen att klicka på bilderna för större format.
Detaljerade uppgifter om musiken i programmet och bilder finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på www.radioviking.se fredagen den 12 mars 2021 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 14 mars kl 13:00 - 14:00. Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med söndagen den 14 mars.
(2021-03-10 rev 2021-03-12)
Dags för femte upplagan i Radio Vikings programserie Knäppupp - Povel Ramel och hans revyepok
I Radio Vikings programserie Knäppupp - Povel Ramel och hans revyepok fortsätter programvärdarna Ingemar Eriksson och Bo Magnusson att med varliga händer vägleda lyssnarna genom den växlingsrika och understundom halsbrytande uppsluppenhet med samlingsbeteckningen Knäppupp som Povel Ramel och hans medramelare undfägnade svenska folket med åren 1952 till 1968.
I seriens femte upplaga tas lyssnarna med på fortsatta knäppupplevelser i Funny Boy och därefter i Alla fyra som hade premiär i december 1960 på Idéonteatern i Stockholm och som till tältturnén sommaren 1961 bytte namn till Sommarsångarna. Det var i den senare som Hasse Alfredson på alvar syntes i Knäppupp-sammanhang.
Programmet sänds lördagen den 13 mars 2021 kl 15:30 - 16:30. Kanalen är Radio Viking på 101,4 MHz och på www.radioviking.se.
Mera och mycket informativt material om Povel Ramel och hans verksamhet finns på Povel Ramel-Sällskapets hemsida https://www.povelramelsallskapet.se. Välkommen att titta in!
(2021-03-12 rev 2021-03-14)
Klenoder av Oscar Straus och Robert Stolz i radioserien Plats På Scen!
I den 646:e upplagan i radioserien Plats På Scen! om och med operett, musikal och filmmusik har programvärden Bo Magnusson glädjen att bland annat kunna presentera rariteter av Oscar Straus och Robert Stolz. Oscar Straus första riktigt stora framgång som operettkompositör var Ein Walzertraum år 1907. Året efter kom nästa - Der tapfere Soldat - med sopranen Grete Holm i en av huvudrollerna - Nadina. Bilden ovan visar Grete Holm i rollen år 1908. Någon inspelning med Grete Holm i den rollen finns sannolikt inte. Däremot en inspelning två år senare med Holm i Franz Lehárs Zigeunerliebe. Titeln är War einst ein Mädel, och denna raritet bjuds lyssnarna att höra i programmet.
I början av 1930-talet skrev Oscar Straus musik till det som brukar kallas den första filmmusikalen. Hollywood-filmen, med Jeanette MacDonald, det var hennes tionde film, och Maurice Chevalier i huvudrollerna, har titeln One Hour With You. Den hade premiär 1902 och i Plats På Scen! hörs MacDonald framföra filmsången We Will Always Be Sweethearts. En annan Oscar Straus-raritet i programmet är musik från den i våra dagar okända operetten Didi med premiär 1909.
Den tidigare omnämnda sångerskan Grete Holm var under 1900-talets första decennium gift med Robert Stolz som efter engagemang på flera teatrar runt om i Europa som kapellmästare kom till Theater an der Wien för att dirigera den första uppsättningen av Franz Lehárs Glada änkan. På Theater an der Wien dirigerade Stolz ett flertal av de operetter som har blivit musikteaterformens klassiker, bland andra Der Tapfere Soldat. Efter tiden vid Theater an der Wien kom Stolz att bli en av operettgenrens mest produktiva kompositörer. Ett femtiotal operetter skulle det bli, där de sista kom till på 1960-talet. Den operett som lyssnarna får höra ett inslag från är enligt vissa källor aldrig uppförd. Uppförd är den emellertid med premiär den 1 februari 1921 på kabaréscenen Die Hölle i Wien. Operettens titel är Das Vorstadtmädel och musiken från den som hörs i Plats På Scen! spelades in 1924 och har titeln Mädchen – Ein kleines Tête-á-tête-chen. Se bild på skivetikett här ovanför och välkommen att klicka på bilderna för att se dem i större format.
Detaljerade uppgifter om musiken i programmet och bilder finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på www.radioviking.se fredagen den 19 mars 2021 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 21 mars kl 13:00 - 14:00. Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med söndagen den 21 mars.
(2021-03-18)
Den nyligen bortgångna Berit Carlberg hedras i radioserien Plats På Scen! med reprisering av ett program från 2008 där hon var gäst
För att minnas och hedra skådespelerskan och sångerskan Berit Carlberg som avled den 16 mars 2021 kommer Radio Viking på 101,4 MHz och på www.radioviking.se att sända en repris av det program i serien Plats På Scen! som Carlberg medverkade i den 5 december 2008.
I programmet intervjuas Berit Carlberg av programvärden Bo Magnusson och lyssnarna får höra musik med anknytning till hennes stora och framgångsrika scenkarriär efter en något tveksam start i födelsestaden Uddevalla till debutsuccé i Glada änkan på Oscarsteatern i Stockholm och som primadonna hos Nils Poppe på Fredriksdalsteatern i Helsingborg.
(Programmet kommer så småningom också att kunna avlyssnas med hjälp av en spelare på den här sidan.) Musikinnehåll i programmet här >>. På bilden Berit Carlberg och Bo Magnusson i Bad Ischl, Österrike år 2008.
(2021-03-22)
Skådespelerskan och sångerskan Berit Carlberg avliden
Berit Carlberg - en av operettens, sångspelets och den musikaliska komedins främsta svenska företrädare gick bort tisdagen den 16 mars 2021. Carlberg blev 79 år.
Berit Carlberg föddes den 4 mars 1942 i Uddevalla. Med siktet inställt på att bli journalist började hon vid 16 års ålder, och efter genomgången flickskola, på Uddevalla-Kuriren. Musiken och sången var emellertid det stora intresset redan från barnaåren. Det väcktes av moderns stora uppskattning av operettmusik och av att lyssna på sådan via radion tillsammans med modern.
Sångundervisningen i flickskolan varslade inte om kommande sångliga bedrifter. Det var först efter en enskild uppsjungning av en av Danilos arior i Franz Lehárs operett Glada änkan för musikläraren som betyget kunde höjas från B till ett litet a.
1960, vid arton års ålder, påbörjade Berit Carlberg sångstudier för Gunnel Högberg-Nygren i Stockholm. Som körmedlem medverkade hon vid sidan härav de första åren på 1960-talet i turnéproduktioner som till exempel My Fair Lady. Det var också i My Fair Lady som Carlberg tog sina tidiga steg på scenen. Hennes första replik på en teaterscen var som Mrs Higgins hembiträde: Kyrkoherden är här. Kan jag släppa in honom? I en uppsättning på Oscarsteatern 1998 av My Fair Lady exekverade hon själv Mrs Higgins och fick då lyssna till samma replik från hembiträdet med vilken hon själv för nästan 40 år sedan hade börjat sin teaterbana.
1964 antogs Berit Carlberg vid Statens Scenskola i Malmö och genomgick där en utbildning som varade i tre år. Vid en audition på Stadsteatern efter avslutade studier vid Scenskolan uppmärksammades Carlberg av den dåvarande chefen vid Oscarsteatern, Göran Lindgren, som inbjöd henne att provsjunga för en roll i 1967 årsuppsättning av Glada änkan. Carlberg förväntningar inför provsjungningen var inte så högt ställda; kanske en plats i kören eller, som Carlberg själv uttryckte det vid ett tillfälle, I kassan. Nu blev det i stället den kvinnliga huvudrollen Hanna Glawari och stor succé med Jarl Kulle som motspelare i 323 föreställningar.
Efter sejouren på Oscarsteatern medverkade Berit Carlberg i en rad produktioner hos Riksteatern som till exempel i Cole Porters Kiss Me Kate, och därefter i revyer hos Hagge Geigert i Göteborg, Peter Flack i Örebro och Tjadden Hellström i Norrköping.
Vid ett telefonsamtal 1971, som Carlberg först tog för ett skämt, frågade en mansröst som hon inte kände igen om hon ville bli den påringandes Värdshusvärdinna Josepha Vogelhuber i operetten Värdshuset Vita Hästen. Den som ringde var Nils Poppe och samtalets resultat blev för Carlbergs del sjutton säsonger med operetter och farser på Fredriksdalsteatern i Helsingborg. Bland de otaliga improvisationerna med Poppe har Carlberg berättat om ett tillfälle i Paul Abrahams operett Blomman från Hawaii, där hon var skrudad i svandun. Under föreställningen kom en regnskur vilket gjorde att svandunen helt förlorade sin spänst. När Carlberg lämnade scenen var Poppes replik: Du ser ur som en biltvätt.
Berit Carlberg producerade också framgångsrikt musikteater i egen regi, bland flera andra Ralph Benatzkys Min syster och jag som sommarteater vid Wendela Hebbes hus i Södertälje. Carlberg var också aktiv som vissångerska och hon återvände under slutet av 2010-talet till Helsingborg för att spela sommarteater hos Gunilla Poppe på Poppegården.
Bo Magnusson
Bildinformation: Högst upp till höger scenbild från Berit Carlbergs uppsättning 2006 av Räddaren i nöten vid Wendelas Hebbes hus i Södertälje. Högst upp till vänster Berit Carlberg vid minnesmärke Franz Lehár i Kurpark, Bad Ischl 2008. Därunder Berit Carlberg och musikteaterkollegan Eva Magnusson i Bad Ischl 2008. Samtliga bilder: Edition Allegro Musik HB.
(2021-03-22)