Februari 2018
Nyheter > Arkiv 2018
Gösta Nyström (1895-1975), överst, och Elvin Ottoson (1880-1950), sångarkollegor på Oscarsteatern i Stockholm. Klicka gärna på bilderna för att se dem i större format.
Elvin Ottoson och Gösta Nyström i rariteter från Oscarsteaterns glansdagar
1916 hade Emmerich Kálmáns operett Csárdásfurstinnan svensk urpremiär på Oscarsteatern i Stockholm. I mars 1918 spelades operetten för 200:e gången på teatern i närvaro av kompositören. Bilden här ovanför är från detta tillfälle. I radioserien Plats På Scen! den 2 februari 2018 får lyssnarna höra 78-varvsklenoder med tre av de sångare som syns på bilden - Kerstin Bergman, Christian Schröder och Elvin Ottoson. Dessutom en riktig raritet inspelad 1924 i USA av Gösta Nyström, Elvin Ottosons sångarkollega på Oscarsteatern.
I programmet bjuder programvärden Bo Magnusson också bland mycket annat på både välkänd och mindre känd musikalmusik av Richard Rodgers och så Richard Heubergers Im chambre separée från operetten Operabalen i ett med wienskt gemyt kryddat framförande av violinisten Fritz Kreisler. Detaljerat programinnehåll och bilder i programmet finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 2 februari 2018 kl 12:00 - 13:00.
Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med lördagen den 3 februari.
(2018-02-01 rev 2018-02-02)
Johann Strauss d y:s Läderlappen på Wermland Opera
Torsdagen den 22 februari 2018 kl 19:00 är det dags för premiär på ännu en uppsättning av Johann Strauss d y:s operett Läderlappen med originaltitlen Die Fledermaus. Den här gången är det en uppsättning på svensk scen, nämligen på teatern i Karlstad med Wermland Opera.
Den av kompositören med begränsade förväntningar på framgång genomförda urpremiären ägde rum på Theater an der Wien den 5 april 1874 efter viss fördröjning på grund av den året innan inträffade stora börskraschen med åtföljande minskad aktivitet i dåtidens intensiva teaterliv. Succé blev det emellertid och med tiden har Läderlappen kommit att kallas operetternas operett. Wermland Opera spelar operetten till och med den 6 maj 2018.
(2018-02-03)
Der Wiener Opernball 2018 på Staatsoper i Wien
Torsdagen den 8 februari avhålls 2018 års Wiener Opernball - Operabalen - på Staatsoper i Wien, världens kanske förnämsta bal. Med kortare avbrott och i något varierande form har den genomförts varje år sedan 1877 då Johann Strauss d y dirigerade den dåvarande Hofopernorchester. När balen på den med blommor rikt dekorerade Staatsoper öppnar, möts gästerna av att den magnifika operasalongen är övertäckt med ett golv som är anslutet till den baldekorerade scenen. Allt bildar ett storslaget dansgolv för de cirka 5000 gäster som bevistar balen. Balen inleds med ett festligt musik- och dansprogram där Johann Strauss d y:s musik har en huvudroll. När dansen inleds sker det till hans mästerverk An der schönen blauen Donau, op. 314.
Länk till Der Wiener Opernball för mera information här >>. Välkommen att klicka på bilderna för att se dem i större format.
(2018-02-07)
Från Wiener Opernball 2018 till hawaiiansk operett från 1925 i Plats På Scen! den 9 februari
Årets stora balhändelse - Wiener Opernball på Staatsoper i Wien - äger rum torsdagen den 8 februari och med anknytning till denna får lyssnarna i Plats På Scen! den 9 februari höra den mästerliga ouvertyren till operetten Der Opernball från 1898 med musik av Richard Heuberger (1850-1914). Vidare om och med den amerikanska sångerskan och aktrisen Jane Froman, som trots allvarliga skador vid en flygolycka under andra världskriget hade kraft att fortsätta en mycket framgångsrik karriär på hög nivå. Filmmusik med Elvis Presley blir det också i den här 533:e upplagan i programserien liksom ett inslag komponerat av Charles E. King från den första, och möjligen enda, hawaiianska operetten, en riktig raritet tillkommen 1925 med titeln Prince Of Hawaii.
Ett bildcollage med anknytning till programmet finns till höger. Placera pekaren över collaget och klicka på på fyrkanten med hakar för att se bilderna i större format. Bland annat visas den teater i Honolulu där operetten Prince Of Hawaii uppfördes 1925. Detaljerat programinnehåll och ytterligare bilder med anknytning till programmet finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 9 februari 2018 kl 12:00 - 13:00.
Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med lördagen den 10 februari.
(2018-02-08)
Professor Robert Stolz - Wienermusikens mästardirigent med Berliner Symphoniker och Wiener Symphoniker på tolv CD
Professor Robert Stolz (1880-1975) var en av 1900-talets allra främsta dirigenter av wienermusik. Från ett möte med Johann Strauss d y år 1899 till sin bortgång år 1975 ägnade Stolz en stor del av sin livsgärning åt att som dirigent och kompositör med stor kärlek vårda wienermusiken.
Under 1960- och 1970-talen ledde Stolz Berliner Symphoniker och Wiener Symphoniker i ett mycket stort antal inspelningar av wienermusik som blivit referens för högsta konstnärliga nivå inom musikriktningen. Inspelningarna finns nu samlade på tolv CD i en box som publicerats på skivmärket RCA Red Seal. Den engelska fonogramplatsen i-classical recenserade i januari 2018 den publicerade samlingen och skrev då följande:
Robert Stolz was an Austrian songwriter and conductor as well as a composer of operettas and film music. Following Hitler’s annexation of Austria Stolz sought refuge in the USA in 1940. Once in America Stolz soon achieved fame with his concerts of Viennese music, starting with A Night in Vienna at Carnegie Hall. He returned to Vienna in 1946, devoting himself to an unflagging schedule of composing, conducting and recording until his death in 1975. Late in his career Stolz used a baton, inherited from Franz Lehár, which had been originally owned by Johann Strauss and contained Strauss’s initials engraved in silver. Thus his credentials in this repertoire are very high!
These recordings [in the 12 CD box] date from the 1960s and 70s , some 70 years into Stolz’s career. Nonetheless the sound is good, even by modern standards, and listening to the performances one never feels one is listening to the conducting of an elderly man. Needless to say both orchestras play these works as if the music is in their blood. If you enjoy the New Year’s Day concerts from Vienna you will love this set as it includes all of the favourites and much more besides. Indeed these discs are highly recommended for anyone who enjoys Viennese Light Music. **** iclassical.co.uk – Janvier 2018.
Den unika skivsamlingen finns att köpa hos till exempel den välrenomerade tyska skivdistributören JPC här >>
(2018-02-09)
Silvesterkonzert - Nyårsaftonskonsert - den 31 december 2017 på Semperoper i Dresden
1917 grundades det tyska filmbolaget Universum Film AG, ett av de äldsta och mest betydelsefulla europeiska filmbolagen. Sedan 1991 heter bolaget kort och gott UFA.
Med anledning av UFA:s 100-årsjubileum år 2017 bestod programmet vid Nyårskonserten den 31 december 2017 på den storslagna Semperoper i Dresden av musik från filmer som som under de gångna 100 åren producerats av bolaget. Företrädda kompositörer i konserten var bland andra Erich Wolfgang Korngold (1897-1957), Robert Stolz (1880-1975), Theo Mackben (1897-1953), Ralph Benatzky (1887-1957) och Michael Jary (1906-1988).
Den kritikerrosade konserten kan ses och höras genom att klicka på pilen i bilden till höger. För full storlek - klicka på fyrkanten med hakar i bildens nedre högra hörn.
(2018-02-13)
Silvesterkonzert, Semperoper, Dresden 2017.
Emma Meissner och Christian Schröder 1913 i Jean Gilberts Putte, du är min ögonsten från operetten Min ögonsten i Plats På Scen! den 16 februari
I Oscarsteaterns repertoar på 1910-talet förekom ofta operetter med musik av den tyske kompositören Jean Gilbert (1879-1942). En sådan var Puppchen med urpremiär i Berlin år 1912. Redan året därpå spelades den på Oscars och då med den svenska titeln Min ögonsten. Medverkande på Oscars var bland andra Emma Meissner och Christian Schröder. I operetten finns den kända duetten Putte, du är min ögonsten, och den spelades år 1913 in av Meissner och Schröder på en på en 78-varvsskiva. Den inspelningen och en rad andra rariteter bjuder programvärden Bo Magnusson på i radioseriens upplaga nummer 534 liksom något av det allra senaste från musikalvärlden - Tom Kitts If/Then med urpremiär 2014 på Broadway. Serenade från Sigmund Rombergs operett The Student Prince med världstenoren Joseph Calleja får lyssnarna också höra.
Detaljerat programinnehåll och bilder med anknytning till programmet finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 16 februari 2018 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 18 februari 2018 kl 13:00 - 14:00.
Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med lördagen den 17 februari 2018.
(2018-02-15 rev 2018-02-16)
I Plats På Scen! 23 februari 2018 musik från You Were Never Lovelier, film 1942 med Rita Hayworth och Fred Astaire
Med Rita Hayworth och Fred Astaire i huvudrollerna (bilden till höger, klicka för större format) producerades år 1942 filmen You Were Never Lovelier. I filmen medverkar också Xavier Cugats orkester. Musik som finns i filmen och en rad andra rariteter bjuder programvärden Bo Magnusson på i radioseriens upplaga nummer 535. Bland mycket annat välkänt och mindre känt också musik från Emmerich Kálmáns operett Gräfin Mariza som är sommarens produktion under världens största operettfestival, Seefestspiele Mörbisch, Österrike.
Detaljerat programinnehåll och bilder med anknytning till programmet finns här >>. Kanal och tid: Radio Viking 101,4 MHz och på Internet www.radioviking.se fredagen den 23 februari 2018 kl 12:00 - 13:00. Repris söndagen den 25 februari 2018 kl 13:00 - 14:00.
Programmet finns i programarkivet på www.radioviking.se under en vecka från och med lördagen den 24 februari 2018.
(2018-02-22)